Subtotaal 1.2 Grondexploitatie en Ruimtelijke Ordening :
5.501
539
34
74
74
74
1.3 Wonen
Stortingen in reserve
0
0
0
0
0
0
Onttrekking aan reserve
0
553
500
0
0
0
Subtotaal 1.3 Wonen :
0
553
500
0
0
0
1.4 Mobiliteit
Stortingen in reserve
-1.754
0
-2.000
0
0
0
Onttrekking aan reserve
1.905
654
654
294
293
293
Subtotaal 1.4 Mobiliteit :
152
654
-1.346
294
293
293
RESULTAAT PROGRAMMA INCLUSIEF MUTATIES RESERVES
-32.488
-31.057
-35.056
-33.549
-34.059
-36.227
1.1 Energietransitie
-5.071
-6.085
-6.206
-5.635
-4.419
-4.419
1.2 Grondexploitatie en Ruimtelijke Ordening
-9.836
-10.531
-11.042
-14.146
-17.454
-20.674
1.3 Wonen
-4.401
-4.738
-4.875
-4.570
-4.459
-4.485
1.4 Mobiliteit
-13.180
-9.703
-12.932
-9.199
-7.728
-6.649
Toelichting op afwijkingen
Tabel: PF.1.2. Afwijkingen tussen begroting 2024 en begroting 2025
PROGRAMMA
LASTEN
BATEN
1.1 Energietransitie
-765
2.600
1.2 Grondexploitatie en Ruimtelijke Ordening
-1.501
1.495
1.3 Wonen
-94
9
1.4 Mobiliteit
-1.080
-149
TOTAAL
-3.440
3.956
Analyse
Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,3 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Tabel: PA.1.1 Toelichting op de belangrijkste begrotingsmutaties
TOELICHTING OP DE BELANGRIJKSTE MUTATIES VAN BEGROTING 2025 T.O.V. BEGROTING 2024
LASTEN
BATEN
I/S
1.1 Energietransitie
Spuk Energiearmoede
We krijgen van het Rijk middelen voor de aanpak van energiearmoede. De baten en lasten van deze middelen zijn nog niet in de meerjarenbegroting opgenomen. We ramen de baten en lasten voor 2025 op € 1.900.000.
-1.900
1.900
I
Onttrekking reserve Duurzame Stad
In 2024 onttrekken we in totaal incidenteel € 2.000.000 uit de reserve Duurzame Stad voor de energietransitie en de incidentele formatieuitbreiding van de Duurzame Stad. Hiervan staat € 1.700.000 in programmaonderdeel 1.1 Energietransitie en € 300.000 in programma 4.3 Bedrijfsvoering. Vanaf 2025 hebben we geen onttrekkingen uit reserve Duurzame Stad begroot. In 2025 worden deze lasten gedekt uit de structurele middelen van het Coalitieakkoord Amersfoort 2022-2026.
We krijgen van het Rijk een specifieke uitkering voor verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. De baten en lasten van de specifieke uitkering zijn nog niet in de meerjarenbegroting opgenomen. We ramen de baten en lasten voor 2025 op € 700.000.
-700
700
I
Overhevelen budget toekomstfonds
Het budget van € 257.000 voor Duurzaamheid en Innovatie (Toekomstfonds) wordt overgeheveld van programma 1.1 Energietransitie naar programma 3.1 Economie.
257
S
Middelen isolatieoffensief
Op 4 juli 2023 is Motie 2023-071M aangenomen waarin het college is verzocht de inzet overschot Energietoeslag 2022 aan te wenden om huiseigenaren met een inkomen tot 150% van het bijstandsniveau te helpen hun huis te isoleren. De totale budgetruimte voor 2024 tot en met 2026 is € 2.000.000. In 2025 wordt er € 150.000 extra geraamd ten opzichte van 2024.
Van de in 2022 en 2023 beschikbaar gestelde circulairegelden is € 966.000 overgeheveld naar 2024. In 2024 is een bedrag van € 452.000 beschikbaar gesteld via de meicirculaire. Zodoende is in totaal € 1.418.000 beschikbaar gesteld voor uitvoering van de omgevingswet. Dit bedrag is niet meer beschikbaar in 2025, waardoor de lasten lager zijn.
1.418
I
Mutaties Kadernota 2025-2028
In de Kadernota 2025-2028 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor 2025 ten behoeve van de (inter)nationale verlichtingen omtrent biodiversiteit, vertaald naar een toename van 10% groen blauwe dooradering in ons landelijk gebied. Hierdoor zijn de lasten hoger.
-200
I
In de Kadernota 2025-2028 is met ingang van 2025 structureel extra budget beschikbaar gesteld ten behoeve het adviesstelsel Omgevingskwaliteit ten behoeve van de verbrede scope van toetsing naar dialoog, integraal en gebiedsgericht. Als ook het adviseren op de ‘nieuwere’ vakgebieden adviseren als duurzaamheid en gezondheid. Hierdoor zijn de lasten hoger.
Het personeelsbudget voor archeologie is overgeheveld van programma 3.2 Kunst, cultuur en evenementen naar programma 1.2 Grondexploitatie en ruimtelijke ordening.
-563
S
Herziening Grondexploitaties conform MPG 2023 en rentewijziging BBV
In deze begroting zijn, met uitzondering van de rentelasten, de geactualiseerde lasten en baten van jaarschijf 2025 uit de herziening grondexploitaties per 1 november 2023 opgenomen. Dit heeft enerzijds een effect op de baten en lasten van de grondexploitaties. Anderzijds heeft dit een effect op de voorraadmutatie van de grondexploitaties naar de gemeentelijke balans.
Daarnaast is er een stelselwijziging vanuit de commissie BBV, waarbij voor de grondexploitaties de generieke omslagrente gehanteerd moet worden vanaf begrotingsjaar 2025. Dit betekent effectief dat het rentepercentage wordt bijgesteld van 1,5% naar 0,25% in 2025.
In totaal hebben deze mutaties een budgettair neutraal effect op de begroting.
Zie voor de voortgang van de grondepxloitaties het Meerjaren Programma Grondexploitaties 2023 (MPG), zoals is vastgesteld door de raad op 28 mei 2024.
Portefeuille grondexploitaties: Door de commissie BBV is bepaald dat voor het berekenen van de verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties uitgegaan moet worden van het maximale meerjarige streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor inflatie binnen de Eurozone zijnde 2%.
Dit betekent dat toekomstige verliezen contant gemaakt worden met 2% om de waarde van de verliesvoorziening te bepalen. Een resultante hiervan is dat deze voorziening jaarlijks ook opgehoogd moet worden met 2%.
Doordat de omvang van de verliesvoorziening de laatste jaren is toegenomen, is de hiervoor begrote storting van € 500.000 niet meer toereikend. Derhalve is er in de Kadernota 2025-2028 een additionele storting van € 500.000 opgenomen.
-500
S
Portefeuille Ruimtelijke Ontwikkeling: Dit betreft hoofdzakelijk de indexering van (personele) lasten. Een klein effect kan worden toegewezen aan formatie-aanpassingen, de doorbelasting van personele lasten naar de programma's en de indexering van baten.
-240
11
S
Portefeuille Vastgoed: Dit betreft de indexering van (personele) lasten en (huur)baten.
Enkele vastgoedobjecten gaan over van commerciële naar kostprijsdekkende huur. Dit is op totaal gemeenteniveau budgetneutraal, maar leidt wel tot een verschuiving tussen programma's. Deze verschuiving is structureel en bedraagt € 940.000.
Zo zullen de huuropbrengsten van het sportvastgoed in 2025 dalen. Daartegenover staat echter een lagere bijdrage vanuit het deelprogramma Onderwijs, Sport en Bewegen ter dekking van die huurkosten.
Voor het deelprogramma Kunst, Cultuur en Evenementen is de situatie tegenovergesteld; Van enkele cultuurpanden zal de huur stijgen en daarmee stijgen de huuropbrengsten bij vastgoed gelijkmatig. De lasten binnen het deelprogramma Kunst, Cultuur en Evenementen nemen evenredig toe, doordat de betreffende instellingen hier vanuit gecompenseerd zullen worden.
-940
S
Kapitaallasten
De omslagrente voor 2025 is vastgesteld op 0,25%. In 2024 bedroeg deze 1%. Dit leidt tot minder rentelasten voor de vastgoedportefeuille in 2025. Het betreft gemeentebreed een budgetneutrale ontwikkeling aangezien er in deelprogramma 5.1 (Financiën en Belastingen) in gelijke mate minder rentebaten zullen worden ontvangen.
1.661
S
Door het uitvoeren van de geplande investeringen binnen het project Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed en realisatie van enkele geplande investeringen in het sportvastgoed, zullen de afschrijvingslasten stijgen in 2025.
-661
S
1.3 Wonen
Er zijn geen belangrijke afwijkingen te melden.
1.4 Mobiliteit
Indexering, kostenverdeling, formatieaanpassingen
Dit betreft hoofdzakelijk de indexering van (personele) lasten en de indexering van baten. Een klein effect kan worden toegewezen aan formatie-aanpassingen en de doorbelasting van personele lasten naar de programma's.
In het coalitieakkoord is opgenomen om vanaf 2025 € 2.300.000 aan te wenden voor een nieuw integraal programma voor verkeer en vervoer voor alle modaliteiten. Dit bedrag is € 1.000.000 hoger ten opzichte van 2024.
In 2025 zullen nog geen extra inkomsten uit het invoeren van een scanauto voor parkeercontroles en extra inkomsten uit uitbreiden van het areaal worden gerealiseerd. Derhalve is in de Kadernota 2025-2028 een bedrag van € 5.278.000 opgenomen aan inkomstenderving in verband met vertraging van te wijzigen parkeerbeleid. Dit bedrag is € 458.000 hoger ten opzichte van 2024.
Conform besluitvorming worden de afschrijvingslasten van investeringen kleedkamers RC Eemland, Veld 6 VV Hoogland en Veld 1 VV AFC Quick gedekt uit de reserve Vervangingsinvesteringen, evenals de kapitaallasten van verduurzaming Volmolen.
74
S
Reserve Binnenstedelijke Ontwikkelingen
Een bedrag van € 40.000 storten we in de reserve Binnenstedelijke ontwikkelingen om het saldo per 1-1-2025 op 0 te laten lopen.
-40
I
Reserve Mobiliteitstransitie
In de Kadernota 2025-2028 is besloten om in 2025 een bedrag van € 2.000.000 te storten in de reserve Mobiliteitstransitie, ter dekking van de kosten van de meerjarige mobiliteitstransitie. Hieruit kunnen projectkosten, stimuleringstegoeden voor deelmobiliteit en kosten voor benodigde (externe) adviescapaciteit worden gedekt.
Conform besluitvorming worden de afschrijvingslasten van investeringen Aanpak Leusderweg, Fietsplan 2017, Fietsplan 2018, VERDER projecten 2022 en VERDER projecten 2023 gedekt uit de reserve Vervangingsinvesteringen.
294
S
Onttrekking uit de reserve Stedelijke Voorzieningen
In 2025 vindt er een onttrekking plaats uit de reserve Stedelijke Voorzieningen ter dekking van het programma Goed op Weg - Korte Termijn aanpak van € 360.000.
360
I
Reserve Woningbouw- woonwagenstandplaatsen en projecten sociale woningbouw
In 2025 vindt er een onttrekking plaats uit de reserve Woningbouw ter dekking van plankosten voor de uitbreiding van het aantal woonwagenstandplaatsen alsmede voor projecten die bijdragen aan (sociale) woningbouw).
500
I
Toelichting Programma VERDER Amersfoort
Onderdeel van deelprogramma 1.4 Mobiliteit
Tabel: PA.1.1.1 Bijdrage Amersfoort aan Programma Verder
t/m 2024
BEGROTING 2025
RAMING 2026
RAMING 2027
RAMING 2028
Totaal
Reserve Stedelijke Voorziening (RSV)
5.500
0
0
0
0
5.500
Aanvullende middelen (Tussenbalans (TB) 2012)
13.500
0
0
0
0
13.500
Aanvullende middelen (Kadernota 2017-2020)
3.200
0
0
0
0
3.200
Totaal
22.200
0
0
0
0
22.200
Tabel: PA.1.1.2 VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in uitvoering
Aanleg (H)OV A'frt Station - Centrum - A'frt Vathorst
Aanvullend
1.652
Afgerond
131c
Ongelijkvloerse verbinding N199
Aanvullend
160
Afgerond
159
Stimuleren gebruik deelauto's
Aanvullend
108
Afgerond
184
Ontsluiting Vathorst-West op A1
Aanvullend
7.500
In voorbereiding
191
Fietsverbinding Hoevelaken / Amersfoort Centrum via Hogeweg
Aanvullend
870
Afgerond
192
Fietsroute tussen Amersfoort-Vathorst en Bunschoten
Aanvullend
550
Afgerond
199
Kortsluiting Energie - Outputweg
Aanvullend
20.300
Afgerond
Opm. project is ondergebracht bij Knooppunt Hoevelaken. Dit is geregeld via BOK2. Knooppunt Hoevelaken is vertraagd a.g.v. PAS. UItvoeringsjaar nog niet bekend
v11
Doorstroming Bergenboulevard Vathorst
Aanvullend
4.301
Afgerond
V12
Aansluiten Danzigtunnel Vathorst
Aanvullend
3.105
In voorbereiding
V13
Vrouwenpolder
Aanvullend
298
Afgerond
V14
Pilot fietsverkeerslicht rotonde 6
Aanvullend
205
Afgerond
V15
Kruispunt Heideweg-Caraiben
Aanvullend
58
Afgerond
V18
Reistijdwinst fietsers verkeerlichten
Aanvullend
550
In voorbereiding
V19
Nieuwe schakels in het fietsennetwerk
Aanvullend
350
In voorbereiding
V20
Verkeersveiligheid verbeteren
Aanvullend
1.050
Deels uitgevoerd. Verbeteringen aan Borneoplein, Abraham Blankaartsingel en Mendelsohnstraat in voorbreiding
V21
Verbeteren doorstroming ov Julianaplein
Aanvullend
1.000
In voorbereiding
Totaal
116.287
VERDER 10 Fietsroute Leusden – Amersfoort – Soest: Afronden voorbereiding en aanbesteden project in gezamenlijkheid met de Doorfietsroute Amersfoort – Hilversum. Realisatie in 2025.
VERDER 88 Fietsparkeervoorzieningen station Amersfoort Centraal: Aanbesteding en opstellen definitief ontwerp. Start uitvoering 2025. De verlegging van kabels en leidingen is eind 2024 gestart.
VERDER 184 Ontsluiting Vathorst West op A1: Opstellen voorlopig ontwerp en SSK-raming inclusief de uitvoering van de daarvoor benodigde onderzoeken.
V12 Aansluiten Danzigtunnel Vathorst: Geen werkzaamheden in 2025 i.v.m. stagnatie Knooppunt Hoevelaken.
Tabel: PA.1.1.3 Amersfoort uitvoerder, VERDER partner
Project
Omschrijving
Soort maatregel
Budget
Stand van Zaken
28
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM)
No Regret
658
Afgerond
97
Buslijn Leusden - Amersfoort Noord
Aanvullend
58
Afgerond
102
Mobiliteitsmanagement
Basis
269
In uitvoering
Totaal
985
Toelichting Project Beter Benutten
Onderdeel van deelprogramma 1.4 Mobiliteit
Tabel: PA.1.1.4 Projecten Beter Benutten
Project
Omschrijving
Budget
Bijdrage van Amersfoort
Stand van zaken
MNBB45
Fietsparkeren stations
3.023
0
In uitvoering
MNBB46
Westelijke Ontsluiting
4.202
0
Afgerond
MNBB49
Groene Golf
1.071
150
Afgerond
MNBB48
Doorstroming Hogeweg
704
0
Afgerond
MNBB74
Busstation Schothorst
921
0
Afgerond
Totaal
9.921
150
Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 10:31:06 met de export van 09/26/2024 10:16:26