Welke reserves hebben we?
Tabel: PRE.1.1 Staat van reserves
Omschrijving | Saldo begin 2025 | Storting 2025 | Onttrekking 2025 | Saldo begin 2026 | Saldo begin 2027 | Saldo begin 2028 | Saldo begin 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1 Energietransitie | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Reserve Duurzame Stad | 6.483 | 0 | 0 | 6.483 | 6.483 | 6.483 | 6.483 |
Totaal 1.1 Energietransitie | 6.483 | 0 | 0 | 6.483 | 6.483 | 6.483 | 6.483 |
1.2 Grondexploitatie en Ruimtelijke Ordening | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Binnenstedelijke Ontwikkelingen | -40 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve ontwikkeling langs Eem en Spoor | 40 | 0 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Reserve Vervangingsinvesteringen* | 10.283 | 0 | -74 | 10.209 | 10.135 | 10.061 | 9.987 |
Reserve Voorziening onderhoud | 462 | 0 | 0 | 462 | 462 | 462 | 462 |
Vathorst over de Laak | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 1.2 Grondexploitatie en Ruimtelijke Ordening | 10.746 | 40 | -74 | 10.711 | 10.637 | 10.563 | 10.489 |
1.3 Wonen | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Reserve Woningbouw | 6.201 | 0 | -500 | 5.701 | 5.701 | 5.701 | 5.701 |
Totaal 1.3 Wonen | 6.201 | 0 | -500 | 5.701 | 5.701 | 5.701 | 5.701 |
1.4 Mobiliteit | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Reserve Mobiliteitstransitie | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Reserve stedelijke voorzieningen | 4.504 | 0 | -360 | 4.144 | 4.032 | 4.032 | 4.032 |
Reserve VERDER | 3.375 | 0 | 0 | 3.375 | 3.375 | 3.375 | 3.375 |
Reserve Vervangingsinvesteringen* | 6.806 | 0 | -294 | 6.512 | 6.218 | 5.925 | 5.632 |
Totaal 1.4 Mobiliteit | 14.686 | 2.000 | -654 | 16.032 | 15.626 | 15.332 | 15.039 |
TOTAAL | 38.115 | 2.040 | -1.228 | 38.927 | 38.447 | 38.080 | 37.712 |
* Met ingang van het begrotingsjaar 2024 wordt de reserve vervangingsinvesteringen toegerekend aan de verschillende programma's waarop dit betrekking heeft. Het beginsaldo 2025 is om die reden verdeeld over de programma's 1.2 Grondexploitatie en Ruimtelijke Ordening, 1.4 Mobiliteit, 2.3 Onderwijs en Sport & Bewegen en 4.3 Bedrijfsvoering . Feitelijk is ook vanaf 2024 nog steeds sprake van 1 reserve vervangingsinvesteringen.
Toelichting
Bestemmingsreserves
Reserve Duurzame Stad
Gemeenten spelen een sleutelrol in de uitvoering van het Klimaatakkoord. Op dit moment is er nog grote onduidelijkheid over de uitvoering en impact van het klimaatakkoord en de (on)mogelijkheden die er op de gemeente afkomen. In deze omstandigheden moet telkens worden afgewogen op welk moment middelen moeten worden ingezet, waarbij het voor een groot deel gaat over incidentele lasten voor bijvoorbeeld warmtenetten, duurzame mobiliteit, circulaire economie, energiebesparing en duurzame opwek van energie. Om in te kunnen spelen op deze onzekerheden is het niet mogelijk om vanuit een beheersmatige situatie een financiële planning te maken waarbij er jaarlijks stabiele uitgaven zijn. Daarom via bestemmingsvoorstel voorgesteld de middelen voor duurzame stad die niet worden ingezet toe te voegen aan de reserve ‘Reserve Duurzame Stad’, zodat deze middelen beschikbaar blijven voor het Programma Duurzame stad. Daarnaast wordt de reserve ingezet als egalisatie van de subsidieregeling toekomstfonds (vanuit het doel van de oude reserve toekomstfonds duurzame ontwikkeling).
Binnenstedelijke Ontwikkelingen
Deze reserve is een gemeentelijk fonds, waarmee snel en flexibel kan worden ingespeeld op de gewenste ontwikkelingen op het gebied van stimuleren van binnenstedelijke ontwikkelingen, zoals vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Utrecht.
Reserve ontwikkeling langs Eem en Spoor
Het doel van de reserve is om incidenteel beschikbaar gestelde middelen te reserveren voor toekomstige grote uitgaven in het kader van de ontwikkeling van het gebied Langs Eem en Spoor.
Reserve Vervangingsinvesteringen
Het doel van deze reserve is het creëren van een gesloten systeem van kapitaallasten voor een aantal specifiek aangewezen vervangingsinvesteringen.
Reserve Voorziening onderhoud
Deze reserve is gevormd aangezien een aantal onderhoudsvoorzieningen op grond van uitspraken van de commissie BBV niet meer mogelijk waren. Bedragen uit die voorzieningen zijn overgeheveld naar een reserve ‘voorziening onderhoud’. Zodra de meerjarenonderhoudsplannen weer actueel zijn kan (een deel van) de reserve weer opgeheven worden en het saldo weer overgeboekt naar de voorziening. Het bedrag in deze voorziening onder programma Omgeving is beschikbaar voor onderhoud aan monumentale panden.
Vathorst over de Laak
Voor de ontwikkeling van Vathorst Over de Laak zijn meerdere incidentele budgetten beschikbaar gesteld. De daadwerkelijke realisatie is echter niet altijd gelijk aan de betreffende jaarschijf. Daarom is de reserve Vathorst over de Laak’ gevormd om resterende middelen uit losse jaarschijven beschikbaar te kunnen houden voor de ontwikkeling van het gebied Vathorst over de Laak.
Reserve Woningbouw
Het doel van deze reserve is om bij te dragen aan het realiseren van de opgave voor woningbouw van de gemeente Amersfoort.
Reserve Mobiliteitstransitie
Het doel van de reserve is om incidenteel beschikbaar gestelde middelen te reserveren voor toekomstige uitgaven met betrekking tot de mobiliteitstransitie.
Hieruit kunnen bijvoorbeeld projectkosten, stimuleringstegoeden voor deelmobiliteit en kosten voor benodigde (externe) adviescapaciteit gedekt worden.
Reserve Stedelijke Voorzieningen
De reserve dient ter dekking van grootstedelijke investeringen, voortvloeiende uit het stadperspectief. Deze reserve is in het leven geroepen ter dekking van grootschalige investeringen. De RSV bestaat uit de compartimenten bereikbaarheid en overig.
Reserve VERDER
De reserve is in het leven geroepen voor de dekking van de bijdrage aan Programma VERDER. In 2006 is Amersfoort (inclusief bijdrage vanuit Eemland) een verplichting aangegaan van € 22,2 miljoen als bijdrage aan Programma VERDER. Dit programma is opgezet voor regionale bereikbaarheidsprojecten voor in totaal € 500 miljoen, waarvan ruim € 116 miljoen voor projecten in de gemeente Amersfoort beschikbaar is.