Welke grote projecten voeren we uit?
Onderstaand is de voortgang van de projecten opgenomen binnen dit programma .
De informatie van deze projecten kent een peildatum per 1 mei 2024. De realisatie van de projecten is inclusief aangegane verplichtingen.
Eerst vindt u een legenda met diverse kleurcodes die worden gehanteerd bij het bepalen van het risico niveau.
Voor de voortgang maken wij gebruik van de volgende pictogrammen:
Conform projectplan | |
Geringe afwijking projectplan | |
Afwijking projectplan |
Ook voor de risico's maken wij gebruik van pictogrammen. Voor de risico's zijn dit de volgende pictogrammen:
Beheersmaatregel opgenomen | |
Laag risico | |
Gemiddeld risico | |
Hoog risico |
Noordewierweg | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Langs Eem en Spoor | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3. Ontwerp (hoe) | ||||||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Geen bijzonderheden. | ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 7.600 | 4.400 | 3.200 | |||||||||
Realisatie | 4.957 | 0 | 4.957 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Onderdeel van BO-MIRT en overige bijdragen van derden. | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Een stijgende inflatie (10%) als het gevolg van verantwoord inkopen. | Dit risico kan worden opgevangen in het beschikbare projectbudget van 9,3 mln. | |||||||||||
|
| |||||||||||
Leveringszekerheid bakstenen i.r.t. risico op stijgende gasprijzen. | Bakstenen vooruitlopend zelf inkopen. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Er is nog steeds geen duidelijkheid of de verbouwing van de kerk door gaat. | Deel van het plan rondom de kerk wordt (nog) niet uitgevoerd | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
Verantwoord inkopen brengt een hogere prijs voor producten met zich mee (stijging energieprijzen e.d.). Besluitvorming: https://amersfoort.notubiz.nl/document/12089054/1#search=%22Noordewierweg%22 |
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Gebouwen waarvan gemeente eigenaar is en die in gebruik zijn als maatschappelijke voorziening daar waar dat mogelijk is van het gas halen en zoveel als mogelijk CO2 (dus energie) besparen. Innovatieve werkwijze in bouwteam (de aannemer kiest samen met adviseurs en opdrachtgever het beste scenario) en na oplevering nog 3 jaar monitoring van energie prestaties. In principe: 60 gebouwen, 6 jaar, 6 aannemers en 60 miljoen. In 2022 heeft SRO opdracht gekregen om 12 gebouwen te verduurzamen. Tot op heden is nog geen enkel gebouw geheel gereed. In 2023 is gekozen voor integrale aanpak en heeft succesvolle aanbesteding geleid tot contractering van 5 aannemers. Om de achterstand ten opzichte van de routekaart uit 2022 in te halen hebben alle aannemers meerdere gebouwen tegelijk in voorbereiding (versnellen).
| ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Divers | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4. Voorbereiding (hoe uit te voeren) | ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Het samenwerken in bouwteam en het versnellen door meer gebouwen tegelijkertijd in behandeling te nemen zijn succesvol. Naar verwachting worden zowel in 2024 als in 2025 circa 15 gebouwen opgeleverd. In 2025 wordt de voorbereiding van opnieuw 15 gebouwen gestart met als doel om deze op te leveren in 2026. Dan resteren er nog 15 gebouwen om in 2026 op te starten. tegelijkertijd wordt onderzocht om 10 extra gebouwen toe te voegen aan de routekaart. | ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 20.770 | 0 | 20.770 | |||||||||
Realisatie | 3.999 | 0 | 3.999 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | In veel gevallen is de toegekende DuMaVa subsidie verbonden aan voorwaarden en kan deze subsidie pas uitgekeerd worden wanneer een gebouw van het gas gaat. Door net congestie is dit niet altijd mogelijk. RVO, de subsidie verlenende instantie, heeft nog geen uitspraak gedaan of afwijken van de voorwaarden mogelijk is. Dit betekent dat het innen van de subsidie mogelijk niet kan. | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Netcongestie. Het stroomnet voor grootverbruik aansluitingen is vol. Wijzigingen in aansluiting of introductie van terug leveren is niet mogelijk. Bij aansluitingen voor kleinverbruik zijn aanpassing in aansluitwaarde of terugleveren nog wel mogelijk. | Oplossingsruimte gebouwspecifiek in kaart brengen en verwerken in routekaart. Naar schatting is voor 1 op 5 gebouwen uitvoering in 2-fasen nodig. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Prijsstijgingen. De routekaart is bijgewerkt naar prijspeil februari 2023. Met name de stijgende loonkosten zullen leiden tot stijgende bouwkosten. vervallen van DuMaVa subsidie door het niet kunnen realiseren van gasloze gebouwen.
| Bezuinigen door investering in geld en opbrengst in CO2 kritisch te wegen ten opzichte van gebruik. Op basis van opgedane ervaring in reeds uitgevoerde projecten de resterende routekaart indexeren (februari 2025). Wat betreft DuMaVa: in overleg met RVO, de subsidieverstrekker.
| |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Scope afwijking. Uitbreiding van installaties door aanvullende eisen en wensen voor met name klimaatbeheersing leidt tot hoger energie verbruik en minder CO2 besparing.
| Opties afwegen in QuickScan (vooropdracht voordat engineering van verduurzaming start) en bestuurlijk afstemmen.
| |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
Niet van toepassing. |
Stationsomgeving Noord | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Fietskelder en herinrichting Piet Mondriaanplein, interwijk-verbinding, verbeterde entree van het stationsgebouw en aansluiting Wagenwerkplaats | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Langs Eem en Spoor | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Definitie (wat) | ||||||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Kostenraming aangepast, lager bedrag, past beter. Vandaar van oranje in Q1 naar nu groen Q2. | ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 10.992 | 10.992 | 0 | |||||||||
Realisatie | 50 | 0 | 50 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | BO MIRT: dit gaat om een subsidie voor de realisatie van een fietskelder onder het Piet Mondriaanplein. Voorwaarde is dat start uitvoering uiterlijk 31-12-2027 plaatsvindt. Het gaat om een bedrag van € 11 miljoen ex BTW | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Bijdrage uit BO MIRT te weinig om fietskelder te realiseren | Meerdere varianten onderzoeken tijdens de verkenning | |||||||||||
|
| |||||||||||
Geen dekking voor verlieslatende exploitatie | Alternatieven onderzoeken om exploitatie minder verlieslatend te maken en onderzoeken of exploitatie in eigen beheer soelaas biedt | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Niet kunnen voldoen aan de subsidievoorwaarde van BO MIRT om de realisatie van de fietskelder voor 31-12-2027 gestart te hebben, waardoor risico optreedt om een deel van de bijdrage kwijt te raken | Met Ministerie in gesprek over de definitie van start realisatie. Daar zit ruimte voor interpretatie en flexibiliteit. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
ProRail gaat veel te uitgebreid de verkenning uitvoeren, waardoor kosten en tijd uit de pas lopen. | Brief aan ProRail sturen met uitgangspunten verkennig en hierop monitoren via projectplan van ProRail en gezamenlijk projectteam gemeente/ProRail. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
Grote vraag is of het budget van BO-MIRT toereikend is voor de investering in de fietskelder. Daarom worden in de verkenningsfase meerdere varianten onderzocht. |
Vathorst ontsluiting | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Dit project ziet op de realisatie van een nieuwe ontsluitingsweg die Vathorst en de toekomstige ontwikkeling Bovenduist ontsluit op de N199 bij de op- en afrit van de A1 bij Bunschoten. Inclusief bijbehorende voorzieningen zoals een vrijliggend fietspad, bermen, waterberging en eventuele geluidvoorzieningen. Ook een ongelijkvloerse kruising met de Zevenhuizerstraat behoort tot de projectscope. | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Vathorst | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3. Ontwerp (hoe) | ||||||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Door een gebrek aan ambtelijke capaciteit is de afgelopen periode niet de voortgang gerealiseerd zoals op voorhand beoogd. Hierop is bijgestuurd en inmiddels is de projectorganisatie op sterkte. Vanwege de randvoorwaardelijkheid van de nieuwe weg voor de ontwikkeling van Bovenduist, blijft de factor 'tijd' een belangrijk aandachtspunt. De huidige planning voor dit project geeft een beeld dat de weg omstreeks 2029/2030 gerealiseerd kan zijn, mits de vertraging door externe factoren beperkt blijft. Het project bevindt zich momenteel in de ontwerpfase. In de komende periode worden noodzakelijke onderzoeken uitgevoerd, het ontwerptraject gestart en gesprekken gevoerd met grondeigenaren. Daarnaast wordt de aanbestedingsstrategie voor realisatie uitgewerkt.
| ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 9.402 | 9.402 | 0 | |||||||||
Realisatie | 1.054 | 973 | 81 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | VERDER-gelden, BOK2, BO-MIRT, cofinanciering Provincie Utrecht, Fietsplan, bijdrage grondexploitatie Bovenduist | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Uitwerking aansluiting nieuwe weg / N199 / A1 vraagt meer tijd, brengt hogere kosten met zich mee en is afhankelijk van medewerking Rijkswaterstaat | Samenwerking met Rijkswaterstaat op dit onderwerp intensiveren, duidelijke afspraken over proces/voortgang/verantwoordelijkheden | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Technische uitwerking tunnel Zevenhuizerstraat vraagt meer tijd en brengt hogere kosten met zich mee door aanwezige bebouwing, gasleiding en situering naast voormalige vuilstort (met grondwatersysteem) | Technische uitwerking opstarten, de juiste expertise betrekken, afstemming met Renewi en Gasunie | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Grondwerving loopt vertraging op doordat niet tot minnelijke overeenstemming kan worden gekomen | Vroegtijdige afstemming met grondeigenaren, start minnelijke verwerving, uitwerken verwervingsstrategie | |||||||||||
|
| |||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
Dit project bevindt zich in de ontwerpfase om deze reden zijn de risico's nog niet gekwantificeerd. Zodra het project overgaat naar de uitvoeringsfase kan hier invulling aan worden gegeven. |
Fietskelder station voorzijde | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Bij het Station Amersfoort CS heeft ProRail een capaciteitstekort voor fietsparkeerplaatsen op het Stationsplein geconstateerd. Teneinde de capaciteit aan en de kwaliteit van fietsparkeerplaatsen te vergroten wenst ProRail een bewaakte bebouwde fietsenstalling in een nieuwe kelder onder het Stationsplein te realiseren voor circa 2600 fietsparkeerplaatsen Na het realiseren van de Nieuwe Fietsenstalling zullen de fietsparkeerplaatsen op het maaiveld van het Stationsplein komen te vervallen, de bestaande Fietsenstalling onder het gebouw ‘De Conducteur’ zal in stand blijven.
| ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Langs Eem en Spoor | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4. Voorbereiding (hoe uit te voeren) | ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Tekenen POK is een langdurig traject geweest met NS/ProRail/Gemeente. Niet alle risico's zijn beheerst. Het BTW risico bestaat nog. Wel zijn er beheersmaatregelen getroffen voor het BTW risico. Het financiële risico (onvoldoende budget) bestaat ook nog. Na de aanbesteding in q4 is duidelijk wat de bijdrage van de gemeente voor deze ontwikkeling moet zijn. Op basis van ramingen van ProRail past het net of een klein te kort en in het meest negatieve scenario komen we 3 miljoen te kort. | ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 7.573 | 0 | 7.573 | |||||||||
Realisatie | 3.643 | 0 | 3.643 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Verder, Beter benutten | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Vertraging: Nog geen overeenkomst ten behoeve van toegang fietskelder vanaf het Smallepad door “De Conducteur” | Twee wekelijks contact over voortgang. Franse eigenaar vraagt een actueel rapport. Opdracht voor actualisatie is 16 mei 2024 verstrekt aan Troostwijk | |||||||||||
|
| |||||||||||
Onvoldoende budget: Kelder + bijbestellingen passen niet binnen de beschikbare budgetten. | Stijgpunt worden meegenomen in de aanbesteding. Bij onvoldoende budget en is een mogelijke oplossing het versoberen van het stijgpunt door de rolbanen te laten vervallen. Dit wordt dan een minderwerk van maximaal 10 % van de aanneemsom. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Mindere uitstraling / kwaliteit: Indien versoberen de enige maatregel is het gevolg dat is de uitstraling c.q. de entree van de stad “visite kaartje” pover is. | Aanvullende budgetten zoeken | |||||||||||
|
|
| ||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
De voorbereiding en uitvoering van het verleggen van kabels en leidingen is opgestart. Aanbesteding van de fietskelder wordt in september 2024 gepubliceerd door ProRail. Gunning zal plaats kunnen vinden eind 2024/ begin 2025. |
Vathorst Bovenduist | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
De definitiefase voor de totstandkoming van de wijk Bovenduist. Er wordt een ontwikkelkader met uitvoeringsparagraaf (inclusief grondexploitatie en samenwerkingsafspraken) en een MER opgesteld. Deze fase wordt afgesloten met een raadsbesluit op de genoemde onderdelen. Dit wordt medio 2025 verwacht.
De ontwikkeling van de wijk Vathorst-Bovenduist staat niet op zichzelf. Het project Vathorst- Bovenduist is een onderdeel van de afronding van het stadsdeel Vathorst. Het project Vathorst-Bovenduist bevat alles t.b.v. de realisatie van woningen en bedrijventerrein binnen het plangebied behalve de ontsluitingsweg, wel afstemming over de inpassing van de ontsluitingsweg. Er zijn raakvlakken met enkele andere projecten binnen Vathorst op inhoudelijk en financieel gebied en qua planning. | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Vathorst | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Definitie (wat) | ||||||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Geen bijzonderheden.
| ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 1.250 | 0 | 1.250 | |||||||||
Realisatie | 611 | 0 | 611 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Voor deze fase zijn er geen subsidies.
Voor de uitvoering is een BO MIRT subsidie verkregen. | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Het behalen van de beoogde planning voor zowel de weg als de woningbouwontwikkeling van Bovenduist is essentieel om te voldoen aan de voorwaarden van de BO MIRT subsidie. Een van de voorwaarden is dat in Bovenduist uiterlijk in 2030 is gestart met de bouw van 1.250 woningen. Voor Bovenduist is een bijdrage van € 9,3 miljoen verkregen om de nieuw te realiseren verbindingsweg op de A1 te kunnen realiseren. | Goede afstemming met planning weg, in concept grex uitgangspunten betaalbaarheid en planning opgenomen. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
De financiële haalbaarheid van de totale ontwikkeling is een risico, mede gezien de oude afspraken en de huidige economische en maatschappelijke situatie. Daarnaast is het woningaantal van 3.300 woningen (grote dichtheid) een risico voor de financiële haalbaarheid. Bij een hoger woningaantal dan 3.000 zijn er aanvullende kosten in de grondexploitatie. Het gaat om extra kosten voor de aanleg van openbaar groen en gebouwd parkeren. Daarnaast zijn er extra risico’s. Het is onzeker of de investering in plekken voor deelauto’s uit de exploitatie van deze auto’s betaald kan worden. | Zo snel mogelijk overeenstemming krijgen over oude afspraken. Rekenen en tekenen, consequenties van ambities/ keuzes voorleggen aan de raad. Intensief de ontwikkelingen volgen en consequenties in beeld blijven brengen. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Ambitiestapeling: een risico voor de haalbaarheid van het plan is het stapelen van ambities. Het programmatische uitgangspunt van de gemeente (35%sociaal, percentage voor de middenhuur, betaalbaarheid) legt een behoorlijke druk op de financiën, nog zonder invulling te geven aan ambities op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit.
| Rekenen en tekenen, consequenties van ambities/ keuzes voorleggen aan de raad. Intensief de ontwikkelingen volgen en consequenties in beeld blijven brengen. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
Niet van toepassing. |
Locatieonderzoek Islamitische begraafplaats | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Uitwerking van een locatie bij de Bunschoterstraat ten behoeve van een islamitische begraafplaats. | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Divers | https://www.amersfoort.nl/islamitische-begraafplaats | |||||||||||
| ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Definitie (wat) | ||||||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Geen bijzonderheden.
| ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 611 | 275 | 336 | |||||||||
Realisatie | 411 | 0 | 411 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | NVT | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Planning wordt niet gehaald | Samenwerkingsverband goed op de hoogte stellen, prioriteit helder houden bij projectteam en stakeholders, keuzes maken in wat nog wel en wat niet meer doen. | |||||||||||
|
|
| ||||||||||
Weerstand uit omgeving op de uitwerking van de locatie.
| Verwachtingsmanagement. Zorgvuldige communicatie over oa status van documenten, en te volgen (participatie) procedures
| |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
Op 11 juni vond de zitting Hoger beroep plaats in het kader van de voorgenomen aan- en verkoop van gronden. Op 24 juli 2024 ontving de gemeente het vonnis van de rechter. Hierin is de gemeente volledig in het gelijk is gesteld. Dit betekent dat de gemeente over kan gaan tot het sluiten van de koopovereenkomsten voor de grond. Daarnaast vervolgen wij het proces voor de ruimtelijke uitwerking.
Eerdere besluitvorming: Raadsbesluit locatievoorstel d.d. 19 december 2023 https://amersfoort.notubiz.nl/document/13651240/1
|
Grootschalige opwek/ ondersteunen windpark Isselt | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Het project Wind op Isselt past in de doelstellingen voor CO2-reductie en lokale opwekking van duurzame energie zoals vastgelegd in het Coalitieakkoord en afgesproken in de RES (regionale energiestrategie). In dit project wordt grootschalige opwek van hernieuwbare energie gestimuleerd door het ondersteunen van de ontwikkeling van twee windturbines op industrieterrein Isselt. Eén van de windturbines is voorzien op de RWZI, de andere op het gemeentelijke gebied van de TOP-locatie. Er wordt uitgegaan van een tweetal windturbines met een tiphoogte van maximaal 242,5 meter. Nadere specificaties zullen t.z.t. in de omgevingsvergunning worden opgenomen en zijn mede afhankelijk van de toekomstige marktsituatie, wettelijke normen en de gesprekken met de omgeving. Binnen dit gemeentelijk project gaat het om de ruimtelijke procedure en het politiek-bestuurlijke besluitvormingsproces. Daarnaast is de TOP-locatie gemeentelijk eigendom waarbij het uitgangspunt is deze grond in opstal uit te geven. Vanwege het Didam-arrest is de gemeente tijdelijk trekker/initiatiefnemer van het project en mede in dat kader in de lead voor de communicatie- en participatieaanpak (via een omgevingsadviesraad) en het deels voorbereiden van het te nemen ruimtelijk besluit (na vaststelling uitwerkingsvoorstel). Er wordt een openbare selectieprocedure voor de gronduitgifte opgestart in verband met de uitgifte van de grond. Resultaat van deze selectieprocedure (tender) is een geselecteerde ontwikkelaar van de windturbines (eind 2024, begin 2025). De ontwikkelaar gaat aan tafel bij de omgevingsadviesraad en zal uiteindelijk de vergunning aanvragen (2025). | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Energietransitie | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3. Ontwerp (hoe) | ||||||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Het waterschap Vallei en Veluwe heeft een brief gestuurd aan de gemeente waarin ze aangeven de intentie te hebben de locatie op de RWZI beschikbaar te stellen voor het plaatsen van één windturbine. Het uitwerkingsvoorstel Wind op Isselt is vastgesteld door de raad (28 mei 2024). Er kan nu gestart worden met de openbare selectieprocedure voor een ontwikkelaar. Hierin wordt samen opgetrokken met het Waterschap. Start is voorzien in september 2024, selectie ontwikkelaar eind 2024, begin 2025. De participatie loopt via een omgevingsadviesraad. Deze is ingesteld na raadsbesluit op 10 oktober 2023. De kick-off bijeenkomst voor omwonenden en belanghebbenden was 1 november 2023. De eerste bijeenkomst van de omgevingsadviesraad en het bewonersplatform hebben in december 2023 plaatsgevonden. De OAR heeft vastgesteld over welke thema's zij zich gaan buigen en zullen voor 1 juli 2025 een omgevingsconvenant opleveren. De concept nieuwe landelijke normen voor windturbines zijn eind 2023 gepubliceerd. Deze bevatten een nieuwe, aanvullende afstandsnorm. Deze norm geldt ook op voor woningen op een industrieterrein, hetgeen afwijkt van de aanpak bij geluidsnormen. Mochten deze normen definitief worden, vereist dit een zware motivering over afwijking van de afstandsnorm. Bij het aannemen van het uitwerkingsvoorstel is een amendement aangenomen op dit onderwerp dat aangeeft dat de ontwikkelaar eerst goede afspraken met de omgeving moet proberen te maken. Pas als dit gelukt is, komt de afwijkingsmogelijkheid in beeld, in het kader van de vergunningprocedure. Dat is het moment waarop de ontwikkelaar de eventueel benodigde motivatie in kan dienen - er vanuit gaande dat de conceptnorm in de huidige vorm definitief wordt. | ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Realisatie | 253 | 253 | 0 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Alle uitgaven voor dit project worden gedekt uit het uitvoeringsbudget van het deelprogramma Energietransitie. Er is geen startbudget toegekend aan Wind op Isselt. Wel worden de kosten voor ambtelijke inzet grotendeels gedekt uit de CDOKE-gelden. Tot nu toe is €253.190,83 uitgegeven (vanaf 2019). Dit alles is exclusief interne uren, maar inclusief ruimtelijke onderzoeken en externe inhuur tbv OAR en gronduitgifte. Verwachte uitgaven zijn tot eind 2025 €115.669,50. Er worden kosten verhaald via de kostenverhaalsbijdrage in de anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar. Ook is er bij het Rijk subsidie aangevraagd bij de CDOKE plankostenregeling. | |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Conceptnormen in huidige vorm blijven bestaan, waarbij de afstandsnorm een zware motivering tot afwijken vergt van de ontwikkelaar. | Inzicht krijgen in de mogelijke motivering in het kader van de vergunningverlening en eventueel externe kennis inhuren. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Windturbines blijven een beladen onderwerp. We zien dat het project de nodige maatschappelijke reuring veroorzaakt en persaandacht krijgt. | Er is een gedegen communicatie- en participatieaanpak opgesteld. Daarin is weergegeven hoe hier mee om te gaan. De omgevingsadviesraad is een manier om omwonenden en belanghebbenden veel invloed te geven. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Het is een complex ruimtelijk project en staat onder invloed van landelijke maatschappelijke discussie en ontwikkelingen die ook weerslag hebben op het lokale proces waardoor het tijdsintensief is. | In goede samenhang met andere projecten en zorgvuldig en proactief over het project communiceren. Daarnaast is er veel contact met belanghebbenden via de omgevingsadviesraad. Het in mei 2024 genomen raadsbesluit over het uitwerkingsvoorstel geeft duidelijkheid aan de omgeving over het vervolgproces. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Nieuwe positie op grond waterschap vereist een update van de milieuonderzoeken. | Een eerste scan is gedaan naar de nieuwe posities en het lijkt niet tot andere conclusies te leiden. Ihkv voorbereiding vergunning wordt de nieuwe positie RWZI meegenomen in de updates van de onderzoeken. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Wind op Isselt is het eerste windproject binnen gemeente Amersfoort. Bovendien is de rol van de gemeente (tijdelijk) veranderd naar die van initiatiefnemer. Voor zowel de aansturende als de uitvoerende collega’s van het project op verschillende disciplines is het onderwerp ‘windenergie’ relatief nieuw. | Naast het inschakelen van externe kennis waar nodig, komt het bredere interne projectteam maandelijks bijeen. Aanvullend wellicht nodig/mogelijk de RUD financieren om kennis in te huren. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
- Link naar raadsvoorstel en -besluit Uitwerkingsvoorstel Wind op Isselt d.d. 28 mei 2024: https://amersfoort.notubiz.nl/document/14209931/1/Raadsvoorstel+en+-besluit+Uitwerkingsvoorstel+Wind+op+Isselt - Link naar Uitwerkingsvoorstel d.d. 28 mei 2024: https://amersfoort.raadsinformatie.nl/document/14155507/1 |
Zwembad Hoogland | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Vertraging in tijd van het project wordt veroorzaakt door onderzoek naar een 4e scenario en extra tijd die nodig is om verschillende locaties in Hoogland verder te onderzoeken. Door bovenstaande is de tijdsplanning van het project verklaarbaar verschoven. | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Voorzieningen | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4. Voorbereiding (hoe uit te voeren) | ||||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||
Toelichting voortgang | ||||||||||||
Na besluitvorming over de locatiekeuze volgen we voor dit project de processtappen voor de meest-complexe ruimtelijke projecten zoals beschreven in de participatiegids: kaderstellende notitie, uitwerkingsplan, omgevingsplan en ontwerp. Dit zal naar verwachting in Q1 2025 leiden tot een integraal raadsvoorstel inclusief kredietaanvraag en dekkingsvoorstel. De oorspronkelijke planning voor college- en raadsvoorstel van november 2023 is verplaatst naar mei/juni 2024 voor een principe locatiekeuze en een integraal voorstel naar Q1 2025. | ||||||||||||
Financiën | ||||||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||
Totaal budget | 300 | 0 | 300 | |||||||||
Realisatie | 100 | 0 | 100 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies |
| |||||||||||
Risico's | ||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | ||||||||||
|
| Vorige rapp. | Huidige rapp. | |||||||||
Uitloop tijdsplanning door verder onderzoek en tussenstap besluitvorming voorkeurslocatie (mei/juni 2024). | Tussenbesluit raad voorkeurslocatie in juni 2024.raad voor nieuwbouw en voorbereidingskrediet. Overleg/afstemming met bestuur MIA over voorkeurslocatie.. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Vinden locatie nieuw zwembad binnen Hoogland is geen sinecure. \verder onderzoek naar voorkeurslocatie kan tot gevolg hebben dat ocatie toch niet haalbaar/wenselijk is en zoeken naar nieuwe locatie meer tijd/geld kost. | In uitgevoerd locatieonderzoek zijn 4 andere locatie in beeld gebracht. Bij afvallen voorkeursscenario kan relatief snel een alternatieve locatie verder worden onderzocht. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Weerstand bij gebruikers en inwoners bij locatie MIA/Schothorsterpark. | Transparante informatievoorziening en zorgvuldige en intensieve participatie van belanghebbenden en vervolg locatieonderzoek en de hieraan gekoppelde overlegmomenten en besluitvorming. | |||||||||||
|
| |||||||||||
| ||||||||||||
Extra kosten locatieonderzoek en/of participatietraject kunnen druk op projectbudget verhogen. | Monitoring projectbudget/voorbereidingskrediet | |||||||||||
|
| |||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | ||||||||||||
Toelichting die je graag vermeld over je project en/óf neem hier linkjes op naar vastgestelde raadsbesluiten.
|
Fietsveilig Westzijde Amersfoort | |||||||||
Scope | |||||||||
In het coalitieakkoord 2022-2026 is opgenomen dat wordt gestopt met de Westelijke Ontsluiting maar dat wordt doorgegaan met diverse verbeteringen voor fietsers, voetgangers en de hulpdiensten; De tekst uit het coalitieakkoord is vervolgens vertaald naar een set maatregelen die op 14 maart 2023 door het college zijn vrijgegeven voor inspraak.
| |||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||
Verkeer |
| ||||||||
Voortgang | |||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Initiatief (idee) | |||||||||
|
|
|
|
| |||||
Toelichting voortgang | |||||||||
De voorbereidende werkzaamheden worden gestart. | |||||||||
Financiën | |||||||||
| Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | ||||||
Totaal budget | 0 | 0 | 0 | ||||||
Realisatie | 0 | 0 | 0 | ||||||
Eventuele toelichting op subsidies |
| ||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||
De inspraak over de maatregelen heeft vervolgens geleid tot het raadsbesluit van 23 april 2024.
|